top of page

Tips voor meer beweging


Aaah het is koud buiten en hoewel er toch alweer wat meer zonnige dagen komen, naar buiten aan om te bewegen kan soms toch nog best een hoge drempel zijn. Je hebt een lange dag gehad op werk of voordat je eindelijk klaar bent 's avonds met alle huishouden/kinderen op bed doen, ben je blij dat je eindelijk op de bank kunt ploffen. Waar haal je dan nog die energie vandaan om te gaan bewegen? Maar wat als je gaat omdenken? Want ik ben er van overtuigd dat al deze dingen jouw juist energie gaan geven! Juist door meer te gaan bewegen ga je meer energie ervaren, juist door nog even een wandeling te maken word het wat rustiger in je hoofd. Ik heb een paar tips voor je op een rij gezet wat het een tikkie makkelijker maakt om meer te gaan bewege:

Plan je activiteiten
Maak een planning van je activiteiten, zodat je weet wanneer je gaat bewegen. Dit kan bijvoorbeeld door een fitnessroutine te maken of door afspraken te maken met vrienden om samen te sporten. Door je activiteiten te plannen, ben je minder geneigd om ze uit te stellen of te vergeten, want het staat in de agenda. Het volgen van een plan/agenda is gemakkelijk dan zelf de keuze te moeten maken op het moment zelf.

Zoek een workout-buddy
Zoek iemand om mee te sporten, zoals een vriend, familielid of collega. Dit kan je motiveren om te blijven bewegen en het kan ook leuker zijn om samen te sporten. Tegelijkertijd heb je ook bepaalde accountability naar elkaar. Doordat je het samen doet, wil je de ander ook niet laten zitten en doordat je uitspreekt wat je wilt gaan doen, kan de ander je verantwoordelijk houden voor het uitvoeren er van.

Zoek een binnenlocatie
Als het buiten te koud, donker of nat is, zoek dan een binnenlocatie om te bewegen, zoals een sportschool of zwembad. Dit kan je helpen om gemotiveerd te blijven om te bewegen, zelfs als het weer niet meewerkt. Er zijn altijd opties om alsnog te gaan bewegen. Buiten of binnen. En.... het regent bijna nooit echt de hele dag!

Activity Trackers
Er zijn veel apps en gadgets beschikbaar die je kunnen helpen om meer te bewegen, zoals een stappenteller of een fitness-tracker. Ik vind het zelf super motiverend om te zien hoeveel stappen ik zet op een dag. Ik wil toch elke dag die ringen vol maken.

Verander je mindset
Bekijk beweging niet als iets vervelends dat je moet doen, maar als iets dat je wilt doen. Probeer te ontdekken wat je leuk vindt aan bewegen, zoals het gevoel van voldoening na het afronden van een workout of het sociale aspect van samen sporten met vrienden. Door een positief mindset te ontwikkelen, blijf je in de actiemodus en blijf je gemotiveerd. Op den duur wordt het routine en heb je de motivatie niet eens meer nodig.

En dat is uiteindelijk waar je altijd naar toe wilt werken, routines. Dat het een gewoonte wordt om dagelijks te bewegen. Want als het een gewoonte is, heb je die motivatie ook niet eens meer altijd nodig. Want je gaat gewoon, het zit in je ritme. Kijk wat jij er voor nodig hebt om tot dat ritme te komen. Is het een buddy? Accountability? Zoek wat je leuk vindt, bouw het rustig op en let's go!


Commentaires


bottom of page