Mrs. Quality Time Goes... Leogang

Hoe ga ik om met mijn voedingskeuzes op vakantie?


Spontane acties en ik gaan mega goed samen. Daarom besloten wij een week van te voren om op vrijdag, na Rik's werk, meteen de auto in te stappen en naar Oostenrijk te rijden. Een weekje genieten in de sneeuw.


Maar... het wintersport leven is niet altijd even voedzaam/gezond, dus ik krijg dan vaak de vraag;

"Maar hoe doe je dat dan met je voeding?"


Dus ik dacht ik neem je mee met hoe ik dat - in dit geval voor deze wintersport - heb gedaan zodat ik kon genieten van heerlijke Oostenrijkse Schnitzels maar deze heerlijke schnitzels niet als souveniertjes mee naar huis neem op mijn heupen ;)


If you are failing to plan you are planning to fail

En dit is ZO waar. Want als jij vooraf al voor jezelf bepaalt wat jouw doel wordt deze vakantie, kun je aan de hand daarvan een plan maken. Mijn doel is op dit soort vakanties nooit om af te vallen, maar vooral om stabiel te blijven en niet aan te komen. Op die manier heb ik net wat meer ruimte om te genieten, maar wel met mate. Wij hebben deze vakantie een appartement gehuurd. Het fijne aan een appartement vind ik de koelkast haha én zodat ik zelf het ontbijt en avondeten in de hand heb. Dat wil niet zeggen dat we nooit uiteten gaan, maar de dagen dat we wel in het appartement zijn, kan ik voorbereiden. En begrijp me niet verkeerd, I love uiteten gaan, maar op een vakantie zoals dit vind ik het ideaal. Dan heb ik altijd 3 opties/scenario's waar ik in mijn hoofd rekening mee houd:

OPTIE 1 : Low Kcal ontbijt - Higher Kcal Lunch - Medium Kcal Diner

OPTIE 2 : Low Kcal ontbijt - Low Kcal Lunch - Higher Kcal Diner

OPTIE 3 : Higher Kcal ontbijt - Medium Kcal Lunch - Low Kcal Diner


Op deze manier heb ik op alle dagen balans. Want doordat je maar 3 eetmomenten hebt, kunnen deze ook iets groter zijn. Dus ik bedenk gezonde maaltijden voor in het appartement en die zet ik op de boodschappenlijst (wraps, veggies met gehakt/kipfilet, pastaatje etc). Je maakt mij super gelukkig met heerlijke bak kwark als ontbijt, dus ik neem genoeg kwark, fruit, groenten, etc mee.


De boodschappenlijst

Dan ga ik boodschappen halen voor de reis én voor in het appartement. Voor de reis hou ik gewoon dezelfde maaltijden aan als dat ik normaal thuis eet, dus deze maaltijden heb ik thuis al voorbereid. Ik neem voor dit soort dingen altijd een koeltas mee, zodat het koud blijft.


Rik heeft 1,5 kg pulled chicken gemaakt, deze heb ik ingevroren en nemen we bevroren mee, zodat we daar een deel in de vriezer kunnen doen en een deel in de koelkast. Verder neem ik vooral lekker makkelijk groenten mee (zoals deze groenten die ik in de oven doe en dan mee neem als mealprep), rundergehakt (ook ingevroren) en snoepgroenten.


Weekoverzicht

Ik heb hieronder een overzicht gemaakt met wat ik heb gegeten gedurende de week aan de hand van bovenstaande opties. Ik heb genoten van de dingen die ik écht heel erg lekker vindt, maar ik heb wel mijn andere maaltijden er op aangepast. Zo wist ik dat we op zondagavond ergens gingen eten en dat dit minder voedzaam zou zijn. Daarom heb ik met de lunch een steak tartaar (voornamelijk eiwitten) genomen, zodat ik genoeg ruimte had voor een paar slices pizza. En laat steak tartaar ook echt mijn favoriet zijn.


En ik heb hier niet vooraf over nagedacht, maar ik hou de LOW/MEDIUM/HIGH maaltijden en verhouding gewoon in gedachten. Op de dag dat ik voor de schnitzel ging, heb ik een soepje genomen etc. En toen we voor de zoveelste keer langs die tent kwamen waar het continu rook naar knoflookbrood (OMG YUMMMMM), MOEST ik die ook proberen en daarom heb ik met de lunch een vissoep genomen. Zo heb ik toch eiwitten binnen gekregen en was het goede combi na het knoflookbrood. Op deze manier is er altijd balans.


Dus in plaats van en-en-en-en veel meer kijken naar waar heb je echt trek in en hoe kun je de rest van de dag daar rekening mee houden.

Ontbijt

Lunch

Avondeten

Zondag

Kwark met fruit en toppings

Steaktartaar

Pizza tijdens de apreski

Maandag


Kwark met fruit en toppings

Steaktartaar (What can I say, all time favo haha)

Gewokte groenten, gele wortelnasi met pulled chicken

Dinsdag


Kwark met fruit en toppings

Goulashsoep

Schnitzel

Woensdag


Kwark met fruit en toppings

Hamburger (zonder de frietjes)

Gewokte groenten, gele wortelnasi met pulled chicken

Donderdag

Kwark met fruit en toppings

Vissoep + Knoflookbrood

Kwark

Vrijdag

Kwark met fruit en toppings

Steak tartaar

Pulled chicken wrap

Practice makes perfect

En zo klinkt het misschien als veel gedoe en 'daar wil je toch allemaal niet mee bezig zijn'. Maar dit kost mij oprecht geen enkele moeite. Het zit in mijn systeem om op deze manier bewust te kiezen. En juist door het op deze manier te doen, kom ik super tevreden thuis. Geen gevoel van "Pffff ik heb weer veel te veel gegeten" of "Nou de vakantie kilo's er maar eerst even afwerken". Maar ik heb wel genoten van de dingen die ik écht lekker vindt. Het enige verschil, ik heb ze alleen genomen wanneer ik dacht JA, dit is het waard. Bewust zijn van je voedingskeuzes is zo waardevol. Er wordt zo vaak gegeten "omdat het vakantie is", of "omdat het er staat", of "omdat iedereen het neemt". Maar ik daag je uit om altijd eerst even een moment te pauzeren voor je een keuze maakt.


En kies je wel voor de full mounty?! Ook helemaal goed, dat is ook een (bewuste) keuze. En je hebt achteraf nooit spijt van het maken een bewuste keuze! Dus mijn grootste tip aan jou, houd balans in je maaltijden per dag, kies bewust voor de dingen waar je echt van geniet en bereid je zelf goed voor: Wat is je plan voor de vakantie?


Zet 'm op en geniet!


Liefs

(Een paar kiekjes van mijn volume bowls, tot de verrukkelijke steak tartaar en ontbijtjes en dat zalige knoflookbrood)