Module 4

Uiteten. Wat nu?

Lekker een hapje eten. Wie houdt er niet van? Gezelligheid, niet hoeven koken en heerlijk eten. Ik ben er zelf ook dol op. Maar… wat nu met jouw voedingspatroon? Hoe ga je dat aanpakken zodat je nog wel steeds lekker in die flow blijft, maar ook kunt genieten van een etentje?

In deze module geef ik je tips en tricks om hier mee om te gaan!

IMG_5716 (1).jpg

1.

Kijk alvast even online op de menukaart te kijken, zodat je goed voorbereid bent en al eventueel jouw keuzes kunt maken.

4.

Spaar die dag zelf al wat in je kcal. Dus ontbijt heel licht, lunch hoog in volume (veel groenten). Vooral dingen eten die dag die laag in kcal zijn, zodat je 's avonds wat meer ruimte hebt om wat meer te genieten. Er is gebleken dat je ongeveer zo’n 1300 kcal tijdens een etentje (3 gangen) eet.

2.

Neem als voorgerecht een soepje. Dit is goed vullend voor je maag en bevat weinig kcal.

5.

Achteraf alles invoeren in jouw kcaltracker. Dit is natuurlijk puur gokken, maar zo word je wel bewust van wat je hebt gegeten en kun je zien of je binnen het budget bent gebleven of niet (en of je dit op andere dagen wilt compenseren).

3.

Kies voor de eiwitrijke keuzes; stukje vlees/vis, hoog in eiwitten en minder hoog in kcal. Probeer de koolhydraatrijke/kcalrijke keuzes een beetje te vermijden. Denk aan patatjes, brood met boter. Een carpaccio, een biefstukje of een stukje witvis zijn bijvoorbeeld, altijd goede keuzes. Kleine tip: vraag altijd de saus apart.

6.

Geniet, maar gooi ook niet alle remmen los! :)

Tips

Opdracht

Goede voorbereiding is het halve werk. Dus plan alvast zo’n dag voor jezelf in. Hoe ga jij het aanpakken als er een etentje voor de deur staat? Hoe gaat jouw dag qua voeding er dan uit zien? Welke producten ga je in huis halen voor dat soort dagen? Hoe ga je je onbijt en lunch indelen? Let's make a plan!