Module 2

Know Your Veggies

Welke groenten zijn allemaal goed om toe te passen om veel volume te creëren?

Er is natuurlijk een heel scala aan groenten die je kunt toepassen in jouw voeding. Maar niet alle groenten zijn even praktisch als je kijkt naar volume. Zo zijn bijvoorbeeld zetmeel houdende groenten (zoals bonen, mais, erwten) weer wat hoger in kcal, zeker ook gezond, maar dus minder handig om te gebruiken als opvulling van jouw maaltijd.


De groenten die laag zijn in kcal en jouw maaltijd dus goed opvullen, noemen we ook wel “fillers”. Wat betreft fruit, is vooral rood fruit lager in kcal. Fruit met de meeste kcal zijn banaan, kersen, peren, sinaasappels, ananas, mango etc. Absoluut ook heel gezond, maar tikken wat sneller aan. Hiervan adviseer ik om ze in kleinere porties toe te voegen. Neem je bijvoorbeeld een bakje kwark, doe er dan een halve of een kwart banaan in, zodat het niet zo snel aantikt qua kcal. In het werkboek vind je een lijst met voorbeelden van goede fillers om in jouw voedingspatroon te verwerken.

Opdracht

In het werkboek vind je een uitgebreide lijst met fillers en ga je aan de slag met verschillende opdrachten om deze fillers te gaan verwerken in jouw maaltijden.

Volume in your Daily Meals

Maar hoe pas je nou dat volume toe in je dagelijkse maaltijden? Per maaltijd heb ik dit voor je uitgewerkt. Mijn advies zou zijn om het per maaltijd te proberen en het op die manier stap voor stap op te bouwen. Maak kijk ook naar je dagelijkse planning en wat voor jou op die dag het beste werkt. Kijk op welke momenten jij nu het beste die volume kunt toevoegen in je maaltijd. Lekker experimenteren en zoeken naar welke fillers bij welke maaltijden goed werken voor jou!

Ontbijt

Iedereen heeft een andere voorkeur qua ontbijt. In het werkboek staan een paar suggesties om aan bij jouw ontbijt meer volume toe te passen

Lunch

Bowls zijn ideaal voor de lunch. Ik leer je met mijn 5 stappen hoe je een volume rijke lunch samenstelt.

Diner

Mijn advies is om tijdens het diner zoveel mogelijk te blijven eten zoals je nu ook doet. Ik heb een paar tools voor je uitgeschreven.