Module 1

How it's Done

Volume eten. Wat is het eigenlijk?

Wat bedoel ik precies met volume? Ik merk dat het vaak nog best lastig gevonden wordt om volume toe te passen in een voedingspatroon. We weten wel dat groenten en vezelrijke producten meer verzadigen. Maar toch neigen we dan sneller naar salade of naar crackers. Maar vullen die dingen echt goed? Zorgen deze producten ervoor dat je weer even een paar uur vooruit kunt? Waarschijnlijk niet heel erg. En daarom willen we graag volume. En met volume bedoel ik producten die laag zijn in calorische waarde, maar hoog qua inhoud. Dus jouw portie eten vergroten zonder dat de kcal ook vergroten.

Say what?! Oh yes! Neem bijvoorbeeld broccoli. Broccoli bevat per 100gr maar slechts 34 kcal. Als jij dus een halve kilo broccoli eet, krijg je maar 170 kcal binnen en je buik zit proppie vol. En dit is dus de truc! Nu wil ik je natuurlijk niet elke dag een halve kg broccoli laten eten. Maar in de kern is dit wel wat volume inhoudt. Grote porties maken, zodat je maag gevuld is en jouw kcal laag blijven en daarmee gemakkelijker jouw doelen kunt behalen. Want uiteindelijk is het vaak dat we door de “trek” het lastig vinden om een bepaald voedingspatroon vast te houden.

En het leuke is, je kunt ZOVEEL variëren met groentes! Het is dus niet nodig is om eenzijdig te eten. Juist doordat je de kcal laag houdt met je groentes, kun je lekkere smaakmakers toevoegen zoals (vetbronnen) pesto, kaas, hummus etc. En deze tools ga ik je in deze workshop allemaal meegeven.

Waarom Volume eten?

Vaak hebben we een doel voor ogen, maar beperken onze gewoontes ons in het behalen van deze doelen. Het gevoel dat je de hele dag honger hebt, lekkere trek op bepaalde momenten. Al de ze dingen hebben te maken met gewoontes. Als dit iets is wat je stelselmatig heel lang hebt gedaan, omdat dit tijdelijk een geluksgevoel geeft, is het een gewoonte die je wilt doorbreken. En gewoontes doorbreken kost tijd. Iets wat daarin enorm kan helpen is een gezond en goed voedingspatroon, zoals eten in volume. Want als jouw buik goed vol zit, heb jij ook geen trek meer. Want je zit letterlijk vol. En dat is het effect wat we willen gaan behalen. Goed verzadigd zijn door de hele dag, waardoor de cravings minder worden en jij dichter bij jouw fysieke doelen komt.

 

Als het jouw doel is om af te vallen, is het belangrijk om een negatieve energiebalans te hanteren. Want als jij meer verbrand aan energie dan er binnen komt aan energie, val je af. Dus dit betekent minder kcal eten. Maar… minder kcal eten betekent niet minder lekker eten. Als je dus slim naar kcal gaat kijken. Kun je zelfs méér gaan eten met minder kcal.


Trek/honger is vaak hetgeen wat er voor zorgt dat we iets niet volhouden. Maar we willen niet een streng dieet, geen quick fix. We willen een levensstijl vormen waarin er een mooie balans is tussen genieten, jouw doelen behalen en ook een gezond en fit lijf. En dat kan doormiddel van het toevoegen van volume.

1.

Je bent meer verzadigd waardoor je minder snel trek/honger krijgt. Je fopt eigenlijk een beetje jouw hersenen omdat je het signaal afgeeft dat je vol zit. Want jouw maag is letterlijk VOL.

2.

Je haalt dagelijks makkelijk jouw dagelijkse portie groenten en fruit waardoor je een gezond en gevarieerd voedingspatroon hebt en voldoende vitamines, mineralen en vezels binnen krijgt.

3.

En die vezels, die werken extra voordelig. Want naast dat dit goed is voor de werking van je darmen, heeft het ook nog eens het gevolg dat ze zorgen voor verzadiging.

4.

Groenten zijn goed voor je immuunsysteem, je voelt je energieker, je hebt minder dipjes en ook dit maakt het behalen van jouw doelen uiteindelijk een stuk makkelijker gaat.

5.

Jouw eiwitinname wordt ook automatisch verhoogd. Eiwitten vullen beter en zijn enorm belangrijk bij veel lichaamsprocessen waaronder spieropbouw en –herstel.

6.

Makkelijker ruimte kunnen overhouden voor geniet momenten.

Opdracht

Bij deze module horen 2 praktijkopdrachten. Deze opdrachten mag je maken in de werkboeken die je via de button kunt downloaden.

  • Noteer voor jezelf de komende dagen 3 dagen wat je precies eet. En vul dit in. Heb je een specifiek doel, dan adviseer ik om een kcaltracker hierbij te gebruiken.

  • Noteer bij elke maaltijd waar jij graag meer volume in zou willen verwerken.

Succes en zet 'm op!

Voordelen

Hoe goed is jouw kcal besef?

Weet jij wat je allemaal precies eet aan kcal op een dag? Vaak hebben we geen idee hoeveel kcal de producten die we eten bevatten. Om je hier een duidelijk beeld van te geven heb ik wat vergelijkingen op een rijtje gezet. Als ik mezelf als voorbeeld neem. De korstjes die de kinderen niet opeten, een hapje chocola, een paar nootjes. Zonder dat je het door hebt stop je het naar binnen. Maar dat tikt dus nog best wel aan. 

Ik heb het voor je visueel gemaakt in onderstaande video :).